Algemene voorwaarden Projecten
Artikel 1 Werkingssfeer
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op tussen een opdrachtgever en een ondernemer overeengekomen werk met betrekking tot levering en installatie, met uitzondering van werk binnen het kader van een onderhoud/ serviceabonnement;
Artikel 2 Definities
- In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtgever: opdrachtgever in de vorm van natuurlijk persoon of handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf;
ondernemer: opdrachtnemer, die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf:
Waterimpuls B.V.
Inclusief de volgende bedrijfsnaam:
Waterimpuls Regenwatersystemen
P. van Hoornstraat 2-b
6891 AS Rozendaal
info@waterimpuls.nl;
werk: het totaal van de tussen de opdrachtgever en de ondernemer overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door de ondernemer geleverde materialen;
installatie: elektrotechnische installatie, riolering, (hemel)water en elektriciteit.
meer- en minderwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom;
onderhoud: alle periodieke werkzaamheden die gericht zijn op bedrijfszeker en veilig gebruik van de installatie;
service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/of verhelpen van de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek zoals bijvoorbeeld storing, verstopping of lekkage; onderhoud/service-abonnement: de overeenkomst die de ondernemer verplicht tot het geregeld verrichten van onderhoud en/of service aan een installatie;
stelpost: een als zodanig in het aanbod cq de overeenkomst aangeduid bestedingsdoel met een daarbij genoemd geldbedrag, dat in de aanneemsom is begrepen en ten laste waarvan nader in de overeenkomst beschreven uitgaven worden gebracht, waarbij het geldbedrag op een zodanig niveau moet zijn gesteld dat het bestedingsdoel met het genoemde geldbedrag kan worden gerealiseerd; - Alle in deze voorwaarden genoemde bedragen zijn inclusief BTW.
Artikel 3 Aanbod van de ondernemer
- Het aanbod voor werk wordt schriftelijk in tweevoud of langs elektronische weg gedaan, tenzij spoedeisende omstandigheden dit onmogelijk maken. Het aanbod wordt voorzien van een dagtekening en is onherroepelijk gedurende 30 dagen na ontvangst. Op ieder aanbod zijn de volgende leden van dit artikel van toepassing.
- Het aanbod omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen.
- Het aanbod geeft inzicht in de prijsvormingmethode die zal worden gehanteerd: aanneemsom of regie. Bij de prijsvormingmethode aanneemsom komen opdrachtgever en ondernemer een vast bedrag overeen waartegen het werk wordt verricht. Bij de prijsvormingmethode regie doet de ondernemer een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren, onder andere eenheidsprijzen per uur van te verrichten arbeid, eenheidsprijzen van benodigde materialen en voorrijdkosten. Op verzoek van de opdrachtgever geeft de ondernemer, indien de situatie hem dat mogelijk maakt, een indicatie van de te verwachten uitvoeringskosten door het noemen van een richtprijs. Het aanbod kan een combinatie van de twee prijsvormingmethoden bevatten in de vorm van voor een deel van het werk aanneemsom en voor een deel van het werk regie.
- Indien het aanbod een stelpost bevat, dan wordt duidelijk omschreven welke artikelen in deze stelpost zijn begroot.
- Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
- De van het aanbod deel uitmakende tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen, die door de ondernemer of in zijn opdracht vervaardigd zijn, blijven eigendom van de ondernemer tenzij het aanbod wordt geaccepteerd. Dit laat onverlet het intellectuele eigendomsrecht van de ondernemer. Zij mogen niet zonder zijn toestemming aan derden ter hand worden gesteld of getoond. Zij mogen evenmin zonder zijn toestemming worden gekopieerd of anderszins vermenigvuldigd. Indien geen opdracht wordt verleend dienen deze bescheiden binnen 14 dagen na een daartoe door de ondernemer gedaan verzoek franco aan hem te worden toegezonden.
- Indien de opdrachtgever het aanbod niet accepteert, dan is de opdrachtgever uitsluitend verplicht de kosten die gemoeid zijn met het tot stand brengen van het aanbod aan de ondernemer te vergoeden als de ondernemer de opdrachtgever direct bij of na het vragen van het aanbod schriftelijk heeft gewezen op het bestaan van deze verplichting en de hoogte van deze kosten. In geval de ondernemer van de in dit lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt en de opdrachtgever de kosten heeft voldaan, gaan de bij het aanbod behorende tekeningen, technische omschrijvingen, ontwerpen en berekeningen over in eigendom op de opdrachtgever, onverminderd het intellectuele eigendomsrecht van de ondernemer.
- Het aanbod gaat vergezeld van een exemplaar van deze algemene voorwaarden of verwijzing naar de algemene voorwaarden. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs schriftelijke of elektronische weg. In geval van elektronische opdrachtverlening door de opdrachtgever bevestigt de ondernemer langs elektronische weg de ontvangst van de opdracht aan de opdrachtgever.
Artikel 5 Verplichtingen van de ondernemer
- De ondernemer zal het werk goed, deugdelijk en naar de bepalingen van de overeenkomst uitvoeren. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden van de ondernemer, tenzij anders overeengekomen. Indien de opdracht van de opdrachtgever aan de ondernemer strekt tot het verlenen van service, is de ondernemer verplicht om zich in te spannen om de oorzaak van het gebrek op te sporen en vervolgens de oorzaak van het gebrek te verhelpen.
- De ondernemer neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk. Een verhoging van de prijs als gevolg van wijziging van de voorschriften mag aan de opdrachtgever worden doorberekend, mits de ondernemer aantoont dat hij op het moment van sluiten van de overeenkomst niet van de wijziging op de hoogte kon zijn.
- De ondernemer is verplicht de opdrachtgever te wijzen op de op het eerste gezicht kenbare en voor het werk relevante:
• onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
• onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde werkwijzen en constructies;
• gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
• (bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (zoals bijvoorbeeld asbest en legionella) in of bij de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
• gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
• onjuistheden in de door of namens de opdrachtgever verstrekte gegevens;
al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan de ondernemer openbaren en de ondernemer terzake deskundig moet worden geacht. - De ondernemer is aansprakelijk voor schade, tenzij deze niet aan hem kan worden toegerekend, tot een bedrag van maximaal € 1.000.000 per gebeurtenis.
- De ondernemer vrijwaart de opdrachtgever tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade, voor zover deze door de uitvoering van zijn werk is toegebracht en te wijten is aan de nalatigheid, onvoorzichtigheid of verkeerde handelingen van de ondernemer zelf of van zijn ondergeschikten of van andere door hem bij de uitvoering van het werk ingeschakelde hulppersonen.
Artikel 6 Verplichtingen van de opdrachtgever
- De opdrachtgever stelt de ondernemer in de gelegenheid het werk te verrichten.
- De opdrachtgever zorgt er voor dat de ondernemer tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens. De ondernemer geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.
- De opdrachtgever verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening.
- De opdrachtgever draagt indien noodzakelijk zorg voor een ongestoord gebruik van een opslagruimte en zorgt als een goed bewaarder voor de zaken in de opslagruimte.
- De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de ondernemer behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de opdrachtgever de ondernemer hiervan tijdig in kennis te stellen.
- Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een omstandigheid die voor risico van de opdrachtgever komt, dan dient de opdrachtgever de daaruit voor de ondernemer voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de opdrachtgever kan worden toegerekend.
- De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:
• onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
• onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde constructies en werkwijzen;
• gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
• (bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (zoals bijvoorbeeld asbest en legionella) in of bij de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
• gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld;
• onjuistheden in de door of namens de opdrachtgever verstrekte gegevens. Dit laat onverlet de waarschuwingsplicht van de ondernemer op grond van artikel 5 lid 3. - In geval van een tekortkoming van de ondernemer bij de uitvoering van de overeenkomst wijst de opdrachtgever de ondernemer daar zo spoedig mogelijk schriftelijk op, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en met een redelijke termijn om de tekortkoming te herstellen, tenzij de ondernemer reeds door de enkele tekortkoming in verzuim is.
Artikel 7 Vertraging bij aanvang of voortzetting van het werk
- Indien de ondernemer zijn verplichtingen terzake van de aanvang of de voortzetting van het werk niet nakomt, dan sommeert de opdrachtgever hem schriftelijk zo spoedig mogelijk met de uitvoering aan te vangen of het werk voort te zetten. De opdrachtgever kan er daarbij op wijzen dat hij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst als ontbonden zal beschouwen indien de ondernemer 14 dagen na ontvangst van de brief in gebreke blijft. De opdrachtgever is in dat geval bevoegd het werk door een derde te doen uitvoeren of voortzetten.
- De opdrachtgever heeft, indien hij van de in het vorige lid bedoelde mogelijkheid gebruik maakt, recht op schadevergoeding, waaronder begrepen de eventuele in redelijkheid gemaakte extra kosten om het werk door anderen te doen uitvoeren of voltooien. De opdrachtgever mag dit verrekenen met hetgeen hij aan de ondernemer nog verschuldigd is.
Artikel 8 Beëindiging van het werk in onvoltooide staat
- De opdrachtgever kan de uitvoering van het werk te allen tijde geheel of gedeeltelijk beëindigen.
- Partijen zullen over en weer meewerken aan een gezamenlijke vastlegging van de feitelijke toestand van het werk op het moment van oplevering in onvoltooide staat.
- Tot op het moment van oplevering in onvoltooide staat is de ondernemer verplicht, tegen vergoeding, maatregelen te treffen ter voorkoming en beperking van de schade.
- De opdrachtgever zal de ondernemer de hem toekomende aanneemsom vergoeden, vermeerderd met de kosten van de in lid 3 bedoelde vergoeding(en) alsook met andere door de beëindiging ontstane kosten en verminderd met het niet geleverde en de niet gemaakte kosten.
- Indien een prijsvormingmethode is gehanteerd waarbij geen aanneemsom was vastgesteld, vergoedt de opdrachtgever aan de ondernemer de door de ondernemer aan het werk bestede loon- en materiaalkosten, de in lid 3 bedoelde vergoeding(en), de andere door de beëindiging ontstane kosten, alsook de gederfde winst die de ondernemer over het gehele werk zou hebben genoten.
Artikel 9 Meer- en minderwerk
- Bij de prijsvormingmethode aanneemsom kunnen opdrachtgever en ondernemer, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, meer- en minderwerk overeenkomen. Daarbij maken zij afspraken over het in vergelijking met de oorspronkelijke overeenkomst extra uit te voeren resp. achterwege te laten werk en de gevolgen daarvan voor de prijs en de oplevering.
- Als het totaal aan te verrekenen minderwerk het totaal aan te verrekenen meerwerk overtreft, heeft de ondernemer recht op een bedrag gelijk aan 10% van het verschil van deze totalen. Dit geldt niet voor zover het minderwerk het gevolg is van een verzoek van de ondernemer om minder te mogen uitvoeren dan in de overeenkomst was bepaald. In geval van door de opdrachtgever opgedragen meerwerk kan de ondernemer alleen aanspraak maken op een verhoging van de prijs, indien hij de opdrachtgever tijdig heeft gewezen op de daaruit voortvloeiende prijsverhoging, tenzij de opdrachtgever dit zelf reeds had moeten begrijpen.
- Indien minder wordt uitgegeven dan in de stelpost begroot dan geldt dit niet als minderwerk, tenzij er op verzoek van de opdrachtgever artikelen uit de stelpost zijn gehaald. In dat geval geldt de afwijking van de stelpost als minderwerk.
- Meer- en minderwerk voor een bedrag van meer dan € 300 wordt direct bij het maken van de afspraken schriftelijk vastgelegd, behalve in spoedeisende omstandigheden en/of ten tijde van de uitvoering voorkomende voorvallen die een vertragende werking hebben op de uitvoering.
- Het ontbreken van een document laat de aanspraken van ondernemer resp. opdrachtgever op verrekening van meerwerk resp. minderwerk onverlet. In dat geval rust het bewijs van de overeenkomst op degene die de aanspraak maakt.
Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden
- Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, dan meldt de ondernemer dat zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever en onderbreekt de ondernemer voor zover de onvoorziene omstandigheid dat nodig maakt zijn werkzaamheden, behalve voor zover de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen vereist.
- Eventuele extra kosten die de ondernemer moet maken in verband met een onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, zullen door de opdrachtgever worden vergoed.
- Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.
Artikel 11 Overmacht
Wordt de uitvoering van het werk voor een der partijen onmogelijk door een oorzaak die hem niet kan worden toegerekend, dan is deze gerechtigd de uitvoering van het werk te (doen) beëindigen tegen vergoeding aan de andere partij van de reeds feitelijk gemaakte kosten.
Artikel 12 Oplevering
- Als opdrachtgever en ondernemer een vaste datum van oplevering hebben afgesproken, dan wordt het werk op deze datum opgeleverd.
- Als opdrachtgever en ondernemer een vermoedelijke datum van oplevering hebben afgesproken, dan wordt het werk op of omstreeks deze datum opgeleverd.
- Het werk is opgeleverd wanneer de ondernemer aan de opdrachtgever heeft meegedeeld dat het werk voltooid is en de opdrachtgever het werk heeft aanvaard.
- Het werk wordt als opgeleverd beschouwd:
• hetzij wanneer 8 dagen zijn verstreken nadat de opdrachtgever van de ondernemer de mededeling heeft ontvangen dat het werk is voltooid en de opdrachtgever heeft nagelaten het werk te aanvaarden dan wel af te keuren;
• hetzij wanneer de opdrachtgever de installatie (opnieuw) in gebruik neemt, met dien verstande dat door ingebruikneming van een gedeelte van het werk dat gedeelte als opgeleverd wordt beschouwd, tenzij het aan ingebruikneming verbonden gevolg (oplevering) niet gerechtvaardigd is. - Bij overschrijding van een afgesproken vaste opleveringsdatum is de ondernemer verplicht de door de opdrachtgever hierdoor geleden schade te vergoeden.
Artikel 13 Vooruitbetaling/zekerheid
- De ondernemer is gerechtigd bij een opdracht boven € 500 en voor ten hoogste 50% van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen.
- De ondernemer kan bij het sluiten van de overeenkomst zekerheid bedingen van de opdrachtgever.
- Na het sluiten van de overeenkomst kan de ondernemer zekerheid bedingen indien hij goede grond heeft te vrezen dat de opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de opdrachtgever in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is de ondernemer gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
Artikel 14 Betaling in termijnen
- Partijen kunnen overeenkomen dat betaling in termijnen gebeurt in evenredigheid met de voortgang van het werk. Betaling dient in dat geval telkens plaats te vinden uiterlijk 7 dagen na ontvangst van de rekening.
- Indien betaling in termijnen is overeengekomen en de ondernemer zijn verplichting terzake van de voortzetting van het werk niet nakomt, heeft de opdrachtgever de bevoegdheid zijn betaling van een termijn op te schorten, onverminderd het bepaalde in artikel 8.
Artikel 15 De eindafrekening
- Binnen een redelijke termijn na de oplevering dient de ondernemer bij de opdrachtgever de eindafrekening in.
- In geval van toepassing van de prijsvorming methode aanneemsom bevat de eindafrekening een duidelijke omschrijving van de oorspronkelijke opdracht en het eventueel opgedragen meer- en/of minderwerk. In geval van toepassing van de prijsvorming methode regie bevat de eindafrekening een specificatie van de gebruikte materialen en de kosten daarvan, van de gewerkte uren en de uurtarieven, en van de overige kosten. Heeft de ondernemer een richtprijs genoemd, dan mag de richtprijs met niet meer dan 10% worden overschreden, tenzij de ondernemer de opdrachtgever tijdig heeft gewaarschuwd voor een grotere overschrijding van de richtprijs.
- Betaling van de eindafrekening vindt plaats binnen 14 dagen na ontvangst van de rekening.
Artikel 16 Niet nakomen betalingsverplichting
- Indien de opdrachtgever niet tijdig betaalt wordt hij wettelijk geacht zonder enige ingebrekestelling in verzuim te verkeren. Niettemin zendt de ondernemer na het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 één betalingsherinnering, waarin hij de opdrachtgever op zijn verzuim wijst en hem alsnog de gelegenheid geeft binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering te betalen.
- Over de betaling die niet tijdig is verricht, kan de ondernemer rente in rekening brengen vanaf het verstrijken van de betalingsdatum als bedoeld in artikel 14 lid 1 en artikel 15 lid 4 tot de dag van ontvangst van het verschuldigde. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente ingevolge artikel 6:119 van het Burgerlijk Wetboek.
- De ondernemer is na verloop van de in lid 1 bedoelde termijn van 14 dagen bevoegd zonder nadere ingebrekestelling tot invordering over te gaan van het aan hem verschuldigde bedrag. Indien de ondernemer hiertoe overgaat, zijn de daaraan verbonden buitengerechtelijke kosten voor rekening van de opdrachtgever. De hoogte van deze kosten is onderworpen aan wettelijke grenzen. Daarvan kan in het voordeel van de opdrachtgever worden afgeweken.
- De ondernemer blijft de eigenaar van nog niet verwerkte materialen, totdat de opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- Indien de ondernemer een door hem aan de opdrachtgever verschuldigde betaling of schadevergoeding niet tijdig betaalt, dan wijst de opdrachtgever hem per brief op zijn verzuim. Indien de ondernemer niet binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief heeft betaald, wordt hij geacht – zonder verdere ingebrekestelling – in verzuim te verkeren. De leden 2 en 3 van dit artikel zijn in dat geval van overeenkomstige toepassing, waarbij ‘ondernemer’ in plaats van ‘opdrachtgever’ en ‘opdrachtgever’ in plaats van ‘ondernemer’ wordt gelezen.
Artikel 17 Opschorting van betaling
- Indien het opgeleverde werk niet voldoet aan de overeenkomst, heeft de opdrachtgever het recht de betaling op te schorten, met dien verstande dat het op te schorten bedrag in een redelijke verhouding dient te staan tot het geconstateerde gebrek.
- Indien het opgeschorte bedrag niet in een redelijke verhouding staat tot het geconstateerde gebrek, heeft de ondernemer het recht de in artikel 16 lid 2 bedoelde rente te vorderen over het te veel opgeschorte bedrag.
Artikel 18 Garantie door de ondernemer
- De ondernemer garandeert dat eventuele gebreken in het werk die binnen 6 maanden na de oplevering aan de dag treden kosteloos worden verholpen.
- De garantietermijnen zoals genoemd in de voorwaarden van de fabrikant gelden tenzij de ondernemer en de opdrachtgever een langere garantietermijn overeenkomen.
- De garantie zoals bedoeld in de voorgaande leden vervalt indien:
• gebreken aan de installatie niet binnen bekwame tijd nadat ze ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden schriftelijk aan de ondernemer zijn gemeld;
• gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim van de opdrachtgever die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken;
• het gebrek geen gevolg is van het werk;
• gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van de ondernemer aan een derde opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan de installatie voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de opdrachtgever zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat de garantie niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van de getroffen voorzieningen niet gerechtvaardigd is;
• gedurende de garantieperiode geen periodiek onderhoud wordt verricht aan apparatuur die onderhoud behoeft;
• de opdrachtgever niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan, tenzij hij gebruik maakt van het recht de betaling op te schorten overeenkomstig artikel 17, met dien verstande dat de garantie niet vervalt in het geval de opdrachtgever geen enkel verwijt kan worden gemaakt van het niet tijdig betalen.
Artikel 20 Milieuaspecten bij de uitvoering van werkzaamheden
De ondernemer zal zorgdragen voor een milieu hygiënisch verantwoorde verwijdering van de afval- en/of reststoffen die bij de uitvoering van zijn werkzaamheden vrijkomen. De kosten die hieruit voortvloeien worden in de offerte opgenomen en zijn voor rekening van de opdrachtgever. Onvoorziene milieuaspecten die zich aandienen nadat de offerte is uitgebracht worden als meerwerk conform artikel 9 bij de opdrachtgever in rekening gebracht.
Artikel 21 Afspraken door personeel
Afspraken of overeenkomsten met niet tot handelen bevoegde medewerkers van de ondernemer binden deze laatste niet, tenzij hij deze schriftelijk dan wel elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 20 Klacht/geschil
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer tijdig nadat de opdrachtgever de gebreken heeft ontdekt. Niet tijdig indienen van de klacht kan tot gevolg hebben dat de opdrachtgever zijn rechten ter zake verliest.
- De ondernemer heeft het recht om binnen vier weken na indiening van de klacht, de klacht door een onafhankelijke derde te laten onderzoeken. De opdrachtgever verleent alsdan zijn medewerking.
- Klachten betreffende de uitvoering van de werkzaamheden of de levering van de zaken ontslaan de opdrachtgever niet om de normale zorg in acht te nemen die van hem mag worden verwacht na beëindiging van uitvoering van de werkzaamheden of levering van materialen.
- Het niet nakomen van voldoende onderhoud, na oplevering, kan er toe leiden dat de opdrachtgever zijn rechten ter zake verliest.
- Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
Artikel 21 Toepasselijk recht
Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.